Elder Experience – New Knowledge

Realizacja projektu Elder Experience – New Knowledge, Qualification of Seniors coming from Restructuring Sectors for the Intergenerational Knowledge Transfer, ma na celu uzyskanie wysokiej jakości materiałów dydaktycznych umożliwiających ludziom starszym z restrukturyzowanych sektorów gospodarki podniesienie kwalifikacji i umożliwienie  procesu wzajemnego transferu wiedzy z przedstawicielami młodszych pokoleń.

Program: LLP- Gruntvig Multilateral Project
Czas trwania: 01.10.2010 – 30.09.2012
Partnerstwo:

  • FTSI – Fundación de Trabajadores de la Siderugia Integral, Hiszpania (promotor projektu);
  • Fondo Formación Euskadi, Hiszpania (koordynator)
  • BEST, Austria (partner)
  • Folkuniversitetet, Szwecja (partner)
  • Institute of Education Science, Rumunia (partner)
  • Uniwersytet Łódzki, Polska (partner)
Oficjalna strona internetowa projektu:

Nałożenie się procesu starzenia się społeczeństwa europejskiego i kryzysu ekonomicznego uwidoczniło negatywny efekt utraty wiedzy i doświadczenia gromadzonego przez osoby starsze wraz z ich odejściem  z rynku pracy. Wspieranie aktywności osób starszych i zapewnienie transferu wiedzy pomiędzy pokoleniami są podstawowymi czynnikami osiągnięcia celów Strategii Lizbońskiej mówiącej o poprawie konkurencyjności, zrównoważonym, powszechnie dostępnym rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy.

W tym kontekście można zauważyć, że tradycyjne systemy uczenia się przez całe życie nie proponują rozwiązań dwóch istotnych problemów: niewystarczających środków waloryzujących wiedzę i doświadczenie osób starszych oraz niewystarczające zastosowania uczenia się przez całe życie do włączenia społecznego osób starszych i zarządzania wiekiem (Memorandum and White book of Learning Throughout Life). Nasi seniorzy, gdy opuszczają rynek pracy nie maja stworzonych możliwości oferowania posiadanego know-how, dalszego kształcenia się w kierunku aktywności zawodowej, co wiąże się z zagrożeniem wykluczeniem społecznym.

Nasz projekt zakłada opracowanie środków i metodologii dydaktycznych (kurs szkoleniowy) opartych na metodologii NICT, pozwalających wykwalifikowanym SENIOROM z restrukturyzowanych sektorów gospodarki na wzięcie aktywnego udziału w procesie szkolenia osób młodych, poprzez transfer i waloryzację ich wiedzy. Osoby starsze pełniłyby rolę DOŚWIADCZONYCH MENTORÓW.

Cele projektu

  • Zebranie przykładów dobrej praktyki z zakresu międzypokoleniowego transferu wiedzy na poziomie europejskim.
  • Identyfikacja i analiza niezbędnych kompetencji wspomagających transfer międzypokoleniowy.
  • Promowanie aktywnego starzenia się, wolontariatu, aktywności społecznej SENIORÓW.
  • Opracowanie środowiska szkoleniowego osób starszych stymulującego  rozwój i poprawiającego poczucie własnej wartości SENIORÓW.
  • Promowanie idei otwartych drzwi do oferty uczenia się przez całe życie poprzez wykorzystanie narzędzi szkoleniowych NICT.
  • Rozwinięcie innowacyjnych środków wspierających wzajemny kontakt , wymianę doświadczeń i wiedzy między pokoleniami.
  • Transfer rezultatów do innych krajów poprzez organizację kursów szkoleniowych.
  • Wspieranie mobilności SENIORÓW poprzez narzędzia programu Uczenie się przez Całe Życie.

Rezultaty projektu

  • Raport na temat edukacji międzypokoleniowej w Europie
  • Katalog kompetencji kluczowy w edukacji międzypokoleniowej
  • Kurs szkoleniowy z zakresu międzypokoleniowego transferu wiedzy i doświadczeń z wykorzystaniem NICT
  • Kurs pilotażowy dla 10 osób z każdego kraju partnerskiego
  • Strategia wdrażania rezultatów
  • Opracowanie kursu i zaoferowanie go w ramach oferty kursów Grundtvig
  • Konferencja końcowa i seminaria informacyjne

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.

Logo programu "Uczenie się przez całe życie"

Możliwość komentowania jest wyłączona.